Sommarbrev

Sententia sommar.jpg


 

Här kommer en sommarhälsning från oss på Sententia. Äntligen är sommaren här och det är underbart att vara ute och njuta av det fina vädret när det visar sig. Inte minst efter denna märkliga vår som präglats så mycket av den rådande pandemin och alla begränsningar som den medfört. På Sententia har det varit en utmanande tid då en hel del uppdrag ställts in eller flyttats framåt i tiden. Vi har förståelse för det och tycker det är viktigt att ta ansvar. Några uppdrag har vi ändå klarat av med regler om avstånd och handsprit. Vi har också erbjudit ”walk and talk” istället för vanlig coachning och när behovet av utbildning krockat med mötesförbud har vi skapat utbildning på zoom och teams. Vi har fått lära oss nya saker och utveckla oss för att möta våra kunders nya behov. Det gäller att se möjligheterna. Vi vill ju alltid försöka att möta de förväntningar ni som kunder har.

Zoom möte Elektrikerna.jpg

Ett exempel på vår anpassning är att vi just nu genomför en utbildning i krisstöd och krishantering på zoom med Elektrikerförbundet. Vi har upplevt zoom som ett enkelt verktyg att hantera och att tekniken fungerat nästan oklanderligt. Vi är glada över att det fungerar så bra som det gör. Våra deltagare har också gjort jobbet lätt för oss med sitt öppna sinne, positiva attityd och engagemang. Ämnet blir ju också högaktuellt i en tid som denna då pandemin både kan skapa oro och innebära att man förlorar någon nära anhörig eller vän. Vi människor är robusta i grunden och vi hanterar det läget vi befinner oss i beror bland annat på vad vi upplever, vår personlighet och vår tidigare erfarenhet. Pandemin är ett hot som både är svårt att påverka och oklart i vad det innebär. Det är faktorer som normalt skapar stress hos oss även om vi alla är olika. I kursen som vi jobbar med nu är målet att fungera som krisgrupp i organisationen och vi jobbar med kunskaper om stress, reaktioner och åtgärder som förebygger och hanterar stressfyllda händelser.

 

Meditation.jpg


 

Vad kan du själv göra för att hjälpa dig själv och andra? Här får du några tankar om det.  

  • Lär dig lite om stress och lär känna dig själv ur ett stressperspektiv. Om du känner igen stressreaktionen så får du mer kontroll över vad som sker med dig.
  • Skapa återhämtning mellan stressfyllda perioder. Vi är tåliga men behöver också varva ned och ladda energi igen. Träna din förmåga att slappna av.
  • Använd en probleminriktad strategi genom att se vilka faktorer som är stressande. Om du kan påverka dem genom att lösa problemet, ta bort dem eller begränsa påverkan på dig så är det ett sätt. I Corona-tider är ett sätt att ta ansvar för att följa de angivna riktlinjerna.
  • Använd en känsloinriktad strategi genom att tänka mer positivt så att inte en överdriven oro tar över. Påverka din stressnivå genom att andas lugnt och djupt. Slappna av och fokusera på saker som ger dig glädje och som du tycker är viktiga.
  • Håll dig informerad men välj också dina källor. Det finns rätt mycket fantasier i omlopp på t ex facebook.
  • Håll dig stark genom att äta hälsosamt och motionera. Mår du fysiskt och psykiskt bra så tål du mer.
  • Var ett stöd till dina nära och kära precis som du kan få stöd från dem om du känner dig stressad eller nere. 

Vi önskar er alla en skön och avslappnande sommar! Ta hand om er och varandra så möts vi snart igen!